Pills vs. Natural Food

Witaminy nie są pokarmem, choć bez nich organizm nie będzie funkcjonował poprawnie, a wiele bardzo ważnych procesów bez witamin w ogóle nie zajdzie. Bezdyskusyjnie są niezbędne, więc skąd je brać?

Witaminy w pożywieniu

Natura jest bardzo mądra. Człowiek jest wszystkożerny, bo jego organizm nie produkuje sobie witamin. Jeśli odżywiasz się bardzo racjonalnie i różnorodnie, nie unikasz żadnych produktów, jadasz wystarczającej wielkości porcje, ale też się nie objadasz, to dostarczasz sobie wszystko czego potrzebujesz. Żeby przyjąć komplet mikroelementów i witamin, trzeba jeść produkty zwierzęce i roślinne. Niektóre witaminy są rozpuszczalne w wodzie, a inne w tłuszczach, stąd by organizm mógł je spożytkować potrzeba nam w pożywieniu tłuszczu i wody. Trzeba zjadać zrównoważone posiłki, by organizm nadążył z wchłanianiem witamin i by nic się nie marnowało. Nadmiar składników odżywczych także nam nie służy, bo zaczną powstawać złogi. By mieć w organizmie wszystko, co niezbędne i czuć się wyśmienicie, powinieneś jeść produkty jak najmniej przetworzone, w tym wiele surowych.

Teoria sobie, a życie sobie

Oczywiście są osoby, które jedzą z zegarkiem w ręku, wagą kuchenną i do tego z warzywniakiem pod blokiem. Brawo! Jednak większość z nas jedne produkty lubi, innych do ust nie weźmie. Nie wszyscy mają (i nie upierają się, by mieć) wiedzę, potrzebną do przygotowywania zbilansowanych posiłków. Wielu z nas je w biegu, byle co i byle gdzie albo zwyczajnie nie przywiązują wagi do jedzenia. Takie osoby na pewno nie dostarczają organizmowi wystarczającej ilości składników odżywczych.

Zobacz również  Masło do ciała a balsam do ciała – jakie są różnice?

Osoby, które bardzo dbają o kondycję, biegają, jeżdżą na rowerze, ćwiczą na siłowni – po prostu lubią się zmęczyć i spocić, wraz z potem, w przyspieszonym tempie wydalają z organizmu mikroelementy. Ich organizmy są pozbawione odpowiedniej ilości składników, nawet jeśli odżywiają się racjonalnie.

Każdy kiedyś zacznie się starzeć, a wówczas organizm coraz gorzej wchłania niezbędne substraty. Zanim ich wystarczająca ilość będzie dostarczona do komórek, zostanie z organizmu wydalona. Braki wapnia, magnezu,  sodu, potasu i witamin D, B, A, E, K szybko zaczną skutkować niedomaganiami.

Spora grupa osób i zdaje się wciąż rosnąca, to wegetarianie i weganie. Szczególnie tych drugich, już po około pół roku stosowania diety, lekarze ostrzegają, że ich organizmy mają poważne braki składników odżywczych.

Każdy, kto należy do jednej z tych grup ludzi, o sposobie odżywiania albo trybie życia, który nie gwarantuje dostarczania organizmowi kompletu niezbędnych składników odżywczych, uzupełnia je suplementami diety. Powinno się rozważyć jednak czy multiwitaminy to dobry wybór. W większości brakuje nam tylko część składników, więc lepiej uzupełniać dietę tabletkami z pojedynczymi składnikami. Jest to o tyle istotne, że nadmiar „dobra” także może szkodzić i to poważnie.