Dyplom ukończenia studiów wyższych niestety nie jest gwarancją otrzymania dobrej pracy, co wynika z dużej konkurencji na rynku pracy. Jeśli mamy już pracę, również czujemy na plecach oddech konkurencji. Warto się więc szkolić, by mieć dobrą pozycję na rynku pracy i nadążać za zmianami. Czy szkolenia nadal są popularne?

Czym są szkolenia?

Szkolenia to zajęcia dodatkowe (forma dokształcania), na które uczestnicy zapisują się, chcąc uzupełnić lub doskonalić umiejętności i kwalifikacje zawodowe lub ogólne. Istnieją kursy dla osób bezrobotnych oraz dla pracujących, które chcą się dokształcać. Szkolenia dla osób bezrobotnych są organizowane w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych – jeśli ktoś jest długotrwale bezrobotny oznacza to, że na rynku nie ma ofert zgodnych z jego kwalifikacjami, więc musi się dokształcić, co ma zwiększyć na podjęcie lub utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej. Szkolić się mogą także osoby pracujące, którą chcą podnieść swoje kompetencje zawodowe. Takie kursy mogą być realizowane zarówno przez zewnętrzne firmy, jak i wewnętrznych specjalistów, mogą obejmować dowolną tematykę. Pod względem merytorycznym szkolenia dzielimy na zawodowe, kompetencji miękkich, szkolenia BHP i językowe.

Czy warto uczęszczać na szkolenia?

Kursy zawodowe przeprowadzane są po to, by podnieść kompetencje pracownika w kontekście wymagań jego stanowiska pracy. Jeśli pracodawca ceni naszą pracę i chce nam powierzyć kolejne lub inne obowiązki, a my nie znamy się na tym zbyt dobrze, może zaproponować nam szkolenie podnoszące nasze umiejętności. Nie wolno obawiać się konieczności dalszej nauki, gdyż taka jest rzeczywistość i ze zmianami w życiu zawodowym musimy mierzyć się coraz częściej. Należy śledzić trendy na rynku pracy, analizować i już teraz uczyć się tego, co może przydać się w przyszłości. Nawet jeśli jesteśmy specjalistami w swojej dziedzinie, warto zapisywać się na szkolenia wprowadzające nowości w naszej branży. Zapytajmy pracodawcę o to, czego potrzebuje i czy być może ma jakieś plany nas dotyczące. Ponadto zawsze warto doskonalić kompetencje miękkie, czyli zdolność komunikacji werbalnej i niewerbalnej, empatię, umiejętność współpracy, rozwiązywania problemów czy autoprezentacji. Taka praktyczna wiedza przyda się także podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Może się okazać, że mieliśmy problemy w komunikacji, które utrudniały porozumienie ze współpracownikami, z czego nie zdawaliśmy sobie sprawy.

Szkolenia to szansa, by nauczyć się czegoś nowego i poszerzyć zakres swojej wiedzy, co jest niezwykle cenne na rynku pracy. Oferta kursów jest tak dużo, że z pewnością znajdziemy coś, co będzie dla nas wartościowe.